• ECS

עלייתה ונפילתה של רשת הצעצועים האהובה באמריקה

עודכן ב: ינו 26

כך הובילה אמזון לקריסתו הסופית של מותג העל Toys R' Us


כבר דיברנו כאן על כך שעולם המסחר הקמעונאי נמצא בעיצומו של משבר היסטורי, ולאחרונה היינו עדים לעוד רגע דרמטי ומכריע במשבר, עם נפילתה של אימפריה: רשת הענק Toys R' Us הכריזה באופן רשמי בבית המשפט האמריקאי על פשיטת רגל.

המשמעות המידית הנה סגירתם של כל 735 סניפי הרשת ברחבי ארה"ב, ומתן הודעת פיטורים לכל 33,000 עובדיה. המהלך כולל גם את כל סניפי המותג הנלווה Babies R' Us.


מנכ"ל החברה דייב ברנדון סיפר לעיתונות, שהחברה הגיעה למצב של חובות כבדים בעקבות עונת החגים של כריסמס 2017, שהייתה "הרסנית" לדבריו, ובה הרווחים של הרשת הגיעו למחצית מהסכום שציפו לו.

ההפסד העצום בעונת החגים פגע בהם קשות, וכתוצאה מכך בעלי מניות ומשקיעים החלו לנטוש את השקעותיהם בחברה.


נכון להיום הרשת הודיעה על כוונתה לשמור את חנות האונליין שלה, אך זאת מתוך תקווה למכור את הנכס הדיגיטלי בעסקה מוצלחת בהמשך.




עלייתה ונפילתה של רשת הצעצועים האהובה באמריקה


רשת Toys R' Us החלה את דרכה בשנת 1948 כחנות רהיטי ילדים, בייסודו של צ'ארלס לזארוס, חייל אמריקני שחזר ממלחה"ע השנייה ומצא הזדמנות עסקית בתופעה שנודעה בשם "בייבי בום" באמריקה.

החל משנת 1957 לזארוס התחיל לנקוט באסטרטגיה של פתיחת "סופר-סטורז" – חנויות ענק, ועשה בחירות מוצלחות ומכר להיטים כמו בובת הבארבי. הסופר-סטורז של הרשת הובילו לסגירתן של חנויות צעצועים קטנות ועצמאיות, והמותג הפך לשם נרדף להתגשמות חלומותיהם של ילדים ברחבי אמריקה.


בשנים האחרונות נעשו מאמצים לשקם את מעמדה של הרשת אל מול הכנסות הולכות ויורדות, על ידי פתיחת אזורי משחק בחנויות, בהם ילדים והורים יוכלו לנסות צעצועים לפני הקניה. אך זה לא הספיק כדי להוציא אותם מהבור הכלכלי אליו נקלעו, של חובות בסך 5 מיליארד דולר.


המשמעות של סגירת הרשת היא פגיעה לא רק בעובדי החברה, אלא בעוד מעגלים של עסקים שהתקיימו בזכות הרשת, כמו ספקים ויצרני צעצועים. אמנם הקהל לא הפסיק לקנות צעצועים, אלא רק עבר לרכוש אותם באינטרנט במקום בחנויות, אבל בעוד שהרשת רכשה צעצועים מספקים לאורך כל השנה, סוחרי אונליין מתאפיינים ברכישת צעצועים רק ברבעון האחרון של השנה לקראת חג המולד.


לאן הלכו הקונים?





הקריסה של Toys R' Us כאמור, לא הגיעה כהפתעה מוחלטת, אלא בהמשך למגמה צוברת תאוצה של נטישת קונים את החנויות לטובת רכישה אונליין. המתחרה ש"גנבה" לרשת הכי הרבה לקוחות היא כמובן אמזון. זוהי רק דוגמה אחת מיני רבות לאופן שבו אמזון משתלטת על עולם המסחר ומשנה את חוקי המשחק בתחום הקמעונאי. לצד אמזון גם הרשתות Wallmart ו- Target הפכו ליעדים מובילים במכירת צעצועים.


האסטרטגיה של הרשתות המתחרות ובראשן אמזון, הייתה להציע את אותם צעצועים במחירים נמוכים משמעותית משל Toys R' Us, עד לרמת הפסד, אך להרוויח "מהדלת האחורית" בזכות קניה של המבקרים באתר בקטגוריות אחרות ורווחיות יותר של החנות. האסטרטגיה הזו כפי הנראה הוכיחה את עצמה והצליחה לכרסם ברווחיה של ענקית הצעצועים עד להודעה הרשמית על קריסתה.



הפספוס הגדול של Toys R' Us


בשנת 2000 חתמה אמזון הסכם בלעדיות על Toys R' Us שאפשר לה למכור את צעצועי הרשת תחת שם המותג המקורי באתר אמזון. בניגוד למה שהוסכם, החלה אמזון במהרה לאפשר לעוד ספקי צעצועים למכור באתר, מה שהוביל לתביעה משפטית ממושכת מצד Toys R' Us.


השנים הקריטיות האלה נתנו לאמזון יתרון עצום שבו הקונים למדו שאמזון היא ה-מקום למצוא צעצועים אונליין, בייחוד את צעצועי הרשת Toys R' Us . בנוסף אלו היו שנים יקרות שהרשת "בזבזה" במכירה באמזון, במקום בפיתוח תשתית חזקה למכירה אונליין בעצמה.





מה המשמעות לקהילת סוחרי האונליין בארץ ובעולם?


להגיד שהעתיד נמצא במסחר אלקטרוני זאת כבר קלישאה שחוקה, מאחר שההווה כבר חי נושם ובועט מסחר אונליין, וכעת רואים גם אימפריות כלכליות כמו רשת Toys R' Us שנשארת מאחור בתחרות ההולכת וגדלה.


קריסת הרשת הנה עוד סימן מיני רבים, שאף חברה קמעונאית בת ימינו אינה יכולה להרשות לעצמה שלא למכור אונליין. למעשה היום אנחנו רואים שהתהליך התהפך – ומותגים רבים פותחים חנויות פיזיות רק אחרי שקנו אחיזה חזקה אונליין, ויצרו קהילת קונים נאמנה סביבם.



המסחר האלקטרוני מחכה גם לכם...


היום יותר מתמיד, המסחר אונליין הוא אפשרות כלכלית מבטיחה עבור כל מי שחפץ בהתפתחות עסקית וביצירת הכנסה נוספת או עיקרית דרך האינטרנט. eBay, amazon ו-Shopify ממשיכות להוכיח שהשטח עוד פורה ומוכנות לקלוט סוחרים חדשים, לצד רבבות קונים חדשים שממשיכים לזרום לאתרים הרבים הנבנים מידי יום.


הנישה של הצעצועים בפרט צפויה לחוות התעוררות גדולה באתרי המסחר אונליין, ובראשם eBay ו-amazon. נמשיך לעקוב בשבילכם ולדווח על המגמות הצפויות והעדכונים שחשוב לשים אליהם לב.



למי שיודע לזהות הזדמנויות...


אם היססתם עד עכשיו, זה הזמן להתחיל לייצר גם לעצמכם מקור הכנסה באמצעות חנות אינטרנטית.

אם אתם רוצים לסחור ב-eBay או להקים חנות משלכם באמצעות Shopify – אנחנו מזמינים אתכם ללמוד איתנו בקמפוס יזמות ועסקים ecs - בעלי ניסיון של 11 שנים בתחום.


לחצו כאן להדרכה חינמית להקמת חנות -Shopify!

לחצו כאן וגלו את סודות הדרופשיפינג ב-eBay - ללא עלות!


בהצלחה,

צוות ecs.

בית הספר למסחר אלקטרוני בע"מ
עוד מפעילותינו
ecs-פיננסים.png
03-3094667
יגאל אלון 88, תל אביב
"אז במקום לשחק במחשב ולראות טלויזיה, התחלתי לפתח את הנכס הראשון שלי באינטרנט"
                                                                                                          - אורי קסוקר, מנהל בית הספר